وبلاگ شخصی محمدحسین نورانیان

در این فضا به نوشتن موضوعات مورد علاقه، در حوزه اجتماعی و به خصوص فضای علمی و نخبگانی پرداخته می شود.

وبلاگ شخصی محمدحسین نورانیان

در این فضا به نوشتن موضوعات مورد علاقه، در حوزه اجتماعی و به خصوص فضای علمی و نخبگانی پرداخته می شود.

یکی از مهمترین دغدغه های همه نخبگان و آحاد مردم ایران عزیز، مدیریت کشور برای نیل به اهداف عالی نظام است، اهدافی که رسیدن به آنها با وضعیت و مسیر فعلی مدیریت کشور، به خصوص در حوزه دانش و اقتصاد، بعید به نظر می رسد. در این وبلاگ سعی شده تا نظراتی سازنده در راستای توسعه کشور مطرح شده و به تبادل نظر با سایر اندیشمندان و متخصصان پرداخته شود.

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

۷ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
  • محمدحسین نورانیان
  • ۰
  • ۰

سلام دوستان


امروز می خواهم کمی به بررسی وضعیت اقتصاد امروز کشورمان - که اقتصاددانان به آن وضعیت رکود تورمی می گویند - بپردازم.


ابتدا کمی در مورد وضعیت رکود تورمی :


وجود رکود در اقتصاد یعنی تبادلات مالی کم شده است. این بدین معنی است که رشد اقتصادی در حد صفر است و حجم مجموع تبادلات در کشور رشد نکرده است. 

تورم در اقتصاد یعنی ارزش پول در حال کاهش یافتن است. افزایش قیمت به این معنی است که ارزش پول کم شده است.

حال با ترکیب این دو حالت، رکود تورمی یعنی اینکه حجم اقتصاد کشور در حال کوچک تر شدن است . . . 


این یعنی چه ؟


این وضعیت یعنی تولید ارزش در اقتصاد کشور به طور میانگین صفر است. به طور میانگین صفر یعنی اگر هم کسانی باشند که در حال ارزش آفرینی اقتصادی هستند ، در مقابل افراد بیشتری هستند که با مصرف زیاد و غیر متناسب، در حال از بین بردن ارزش های ایجاد شده هستند و به همین دلیل، کشور، به وضعیت خانواده ای با نان آوری ناتوان تبدیل شده که دارد از طریق فروش لوازم خانه اش هزینه های زیادش را تامین می کند. 


این وضعیت نمی تواند در کشورها به صورت پایدار باقی بماند، چون منابع با قابلیت نقد شوندگی زیاد به سرعت تمام شده و بایست منابع با نقدشوندگی پایین به ارزش بسیار پایین تر از ارزش واقعی فروخته شوند تا هزینه ها تامین شود. لذا کشور به سوی فقر منابع کارآمد خواهد رفت.


نقش ممکن برای اقتصاد مقاومتی 


اقتصاد مقاومتی یعنی بیشتر ارزش آفرینی کن، کمتر هزینه کن. به همین سادگی !

اما اقتصاد مقاومتی بیش از این که یک پدیده اقتصادی و یا یک نظام اقتصادی باشد، یک نظام اجتماعی قوی به عنوان پشتوانه فکری و انگیزه ای می باشد. 

حال چند سوال :

1-  کسی که تا به امروز هر چه قدر خواسته مصرف کرده و هزینه آن مصارف را آن شخص و دولت مشترکا پرداخت نموده اند، به چه دلیلی باید از مصرف خود بکاهد ؟

2- کسی که از طریق کسب و کار کاذب و غیر ارزش آفرین به کسب درآمدهای سرشار پرداخته و از طریق ارتباطات و رشوه توانسته بدون داشتن شایستگی، منافع زیادی به دست آورد، چرا باید کار خود را متوقف کند؟

3- کسی که تا به امروز ارزش آفرین نبوده و اهمیتی برای ارزش آفرینی قائل نیست، چه انگیزه ای می تواند باعث شود این فرد ارزش آفرینی کند؟

4- کشوری که مدیریت آن بر پایه هزینه درامدهای نفتی عمل می کرده و هرگز استرس تامین منابع مالی را نداشته، چطور می تواند چرخشی صد و هشتاد درجه در عملکرد خود و سیستم تحت مدیریت خود ایجاد نماید ؟


جواب : فهمیدن شرایط اضطرار در کشور و سعی برای بهبود شرایط


اگر تا به امروز رفتار شهروندان به صورت منفعت شخصی و اقتصاد بر پایه تعادل پیش رفته است، از امروز باید رفتار شهروندان به صورت منفعت اجتماعی و اقتصاد بهینه پیش برود. این تغییر نگاه شهروندان، فراتر از انگیزه های قانونی، احساسات و حتی تغییر سبک زندگی است، بلکه تغییر نگاه به زندگی می تواند این تغییر را در سطوح مختلف ایجاد نموده و شرایط را دگرگون سازد.


این یعنی انقلابی اجتماعی نه با رویکرد برون گرایانه، بلکه انقلابی درونی در سطح اجتماع 


 


  • محمدحسین نورانیان
  • ۰
  • ۰
سلام دوستان
عید میلاد سبط اکبر، امام حسن مجتبی بر شما و خانواده محترمتان مبارک
  • محمدحسین نورانیان
  • ۰
  • ۰

سلام دوستان


این هم یک تیتر خبری تعجب انگیز دیگر ! لینک


داستان از این ماجراست که یک ایرانی در جزیره کیش به دلیل ناراحتی ناشی از شکست هفت بر یک برزیل مقابل آلمان دچار بیماری قلبی شده و فوت کرده است !


امروز چهارمین روز حمله اسرائیل به غزه است، حمله ای وحشیانه و نا برابر که هدفش نه فقط کشتن مسلمونا، بلکه تحقیر اسلام و مسلمینه، 

مثل اینکه یه آدم عوضی بیاد جلوی همه یه بچه را بگیره و حسابی بزنه و دور و بری ها فقط اخم کنن یا روشونو برگردونن . . . 


همه شنیدیم که حضرت علی به دلیل تعرض به زنان مسیحی که در حکومت اسلامی زمان ایشون بودن، گفتند که اگر مردی از شنیدن این موضوع دق کنه نباید سرزنشش کرد . . . 


حالا یه مردی نه به خاطر ظلمی که به مردم فلسطین، بلکه به خاطر شکست یک تیم خارجی مقابل یه تیم خارجی دیگه دق می کنه !


وقتی جامعه به سمت دوره انحطاطش میره، ارزش ها و ضدارزش ها جاشون رو با هم عوض می کنن، مردم از درک بسیاری از حقایق ناتوان می شن، 

مردم قدرت اولویت دهی به موضوعات و مدیریت توجهشون به مسائل مختلف رو از دست می دن،

مردم نیاز دارند که بیدار بشن، اما رسانه ها روز به روز مردم را مست تر می کنن، 

انسان تازه می فهمه معنی " انهم لفی سکرتهم یعمهون " یعنی چی . . . ( سوره حجر - آیه 72 )


  • محمدحسین نورانیان
  • ۰
  • ۰

سلام دوستان


تیتری که دیدید، من رو هم متعجب کرد، وقتی این رو در سایت بنیاد نخبگان دیدم ، لینک


موضوع از این قراره که " یه دانشجوی مهندسی برق دانشگاه شریف، در یک جلسه صمیمانه، در حضور سایرین به رئیس گفته ما (منظور خودش و دوستانش بودن شاید) مثل الکل خالص می مونیم، هوامون رو نداشته باشید می پریم ( می رویم خارج ) " . . . 


این جمله که خیلی هم ساده و قابل فهمه، حجم زیادی از پیامها رو به شنونده و خواننده منتقل می کنه، برخی از این موارد رو در ادامه فهرست کردم :


1- نخبه فی الذاته پرنده است ( یعنی می پرد، به معنای دقیق تر کلمه مهاجرت می کند )


2- هوای نخبه را باید داشت ( یعنی باید اولا کلی هزینه کرد نخبه تربیت کرد، بعد کلی هزینه کرد نخبه را نگهداری کرد، فشار زیادی هم به ایشان نیاوریم که خدای نکرده موجبات آزرده خاطر شدن ایشان را فراهم نسازد )


3- نخبگان عزیز کشورمان، چه در رشته های فنی، پزشکی، هنری و ... ، همه اهل حساب و کتاب هستند ( یعنی همه یه جورایی مهندس اند، حساب می کنند که کجا بهتر پول و امکانات می دهند و آنجا را برای ادامه زندگی پر افتخارشان انتخاب می کنند )


این برداشت ها را شاید 99.99 درصد مخاطبان برداشت کنند، حالا چند برداشت شخصی هم در ادامه آورده ام :


1- به حمد الله کشور به دانش بومی توسعه منابع انسانی پر توقع و نا کارآمد دست یافته است


2- دولت های قبلی و کنونی، نخبگانی را که باید وظیفه خود را خدمت به مردم، برای ادای دین به آنها بداند، تبدیل به قشری طلبکار و رفاه طلب تبدیل کرده که به خاظر کارهایی که شاید بتوانند انجام بدهند و نمی دهند، باید مورد تقدیر دائمی قرار داد !  البته این در مورد تمام نخبگان صادق نیست، اما کم نیستند نخبگانی که مصداق این مفهوم هستند . . . 


3- دولت ها، با تنظیم حمایت های بی هدف و نا کارآمد از نخبگان، به جای تبدیل استعدادهای برتر به نیروی انسانی مولد، خوش فکر و راهبردی، آنها را به نیروی انسانی کم بازده و پر هزینه ای تبدیل کرده که تنها راه استفاده از آنها ، به بردگی کشیدن آنها توسط کشورهای غربی می باشد. کشورهایی که بلد هستند چطور از آب کره بگیرند و بلدند چطور چموش ترین اسب ها را رام خود کنند ! 


4- فرهنگ کشور ما به سمتی می رود که هدف را فراموش کرده ایم و دستیابی به وسیله را هدف قرار داده و وظیفه خود را صرفا یاد گرفتن و نه به کار بستن تعلیمات قرار داده ایم. 


5- در شرایطی که همه کاسب شده اند و معیارهای تصمیم گیری آنها برای انتخاب شرایط زندگی، تلاش کمتر و پول بیشتر شده، تعالی فردی و اجتماعی صرفا شعاری برای سرگرم کردن خودمان و توهین به شعور خود و دیگران شده است !


 برداشت های دیگری نیز قابل طرح بود که بیش از این خاطر عزیزان را مکدر نمی کنم 


خدا به همه ی ما رحم کند . . . 

  • محمدحسین نورانیان
  • ۰
  • ۰
سلام دوستان
یه دفعه هوای بامداد جمعه زد به سرم گفتم یه التماس دعایی بگم
ماه رمضون امسال حقیقتا مهمونیه !
  • محمدحسین نورانیان
  • ۰
  • ۰

سلام 

وقت به خیر


خداوند متعال رو شاکرم که فرصت و حالی رو به من داد تا یک فضا رو برای تبادل و انتشار مطالبم با خوانندگان عزیز انتخاب کنم و از خداوند متعال خواهشمندم که این قدرت را به من بدهد تا مستمراً به نوشتن مطالب مفید در این فضا بپردازم.


چند نکته در این وبلاگ مدنظر من می باشد :

1- نمی خواهم شهوت نوشتنم را ارضا کنم ، بلکه می خواهم نیازهایی که در جامعه داریم رو مطرح کنم و اگر چیزی به ذهنم می رسه برای حل آن طرح کنم و شما هم با دادن نظرات خودتون، در افزایش فهم من از ابعاد مختلف موضوع یاری کنید.


2- سعی می کنم موضوعات بیشتر در فضای جامعه باشه و دغدغه های من رو در این حوزه بیشتر ترسیم کنه


3- سعی می کنم فضای بحث بیشتر عقلی باشه تا احساسی ( هر چند این کار بسیار سخته اما من تلاشم رو می کنم )


4- هدفم ایجاد یک گفتمانه ( حرف بزرگیه اما شما یک برداشت مثبت از این موضوع بکنید ! )


5- سعی می کنم تا حد امکان همه رو دوست داشته باشم، اما این به آن معنی نیست که از کسی انتقاد نشه !


با آرزوی موفقیت برای همه شما عزیزان


والسلام 

  • محمدحسین نورانیان