وبلاگ شخصی محمدحسین نورانیان

در این فضا به نوشتن موضوعات مورد علاقه، در حوزه اجتماعی و به خصوص فضای علمی و نخبگانی پرداخته می شود.

وبلاگ شخصی محمدحسین نورانیان

در این فضا به نوشتن موضوعات مورد علاقه، در حوزه اجتماعی و به خصوص فضای علمی و نخبگانی پرداخته می شود.

یکی از مهمترین دغدغه های همه نخبگان و آحاد مردم ایران عزیز، مدیریت کشور برای نیل به اهداف عالی نظام است، اهدافی که رسیدن به آنها با وضعیت و مسیر فعلی مدیریت کشور، به خصوص در حوزه دانش و اقتصاد، بعید به نظر می رسد. در این وبلاگ سعی شده تا نظراتی سازنده در راستای توسعه کشور مطرح شده و به تبادل نظر با سایر اندیشمندان و متخصصان پرداخته شود.

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سلام دوستان


امروز یک متن جالب خوندم که از شدت خنده ( و جاهایی هم گریه ) نتونستم خودم رو نگه دارم و مجبور شدم این متن را بنویسم تا آیندگان نگویند یک نفر حرفی د و کسی جوابی نداد ! عنوان متن فرهنگ ایرانی با کارآفرینی عجین است


خلاصه این متن اینه که ایرانیان در طول تاریخ چه کارهایی کرده اند و امروز اوضاع خراب است و باید نخبگان هزینه بدهند تا مشکلات کشور حل شود و ...


در جواب این نوشته توجه عزیزان را به موارد زیر جلب می کنم :

1- این گونه شعار دادن ها تنها لحظاتی میزان آدرنالین خون حضار را بالا می برد و بعد از فاصله کوتاهی حضار به شرایط طبیعی بر می گردند !


2- این همه در معاونت علمی فن آوری  سرمایه گذاری شده که در نهایت نخبگان باید هزینه بدهند !

  • محمدحسین نورانیان
  • ۰
  • ۰

سلام دوستان


وقت به خیر


امروز یک سخن جالب از یک عالم شنیدم خواستم به شما منتقل کنم :


« روزی از عالمی پرسیدند چه دلیلی داری که عالم دارای خالقی یکتاست ؟ پاسخ داد به سه دلیل : عقب ماندگی افراد هوشیار، تنگدستی افراد هنرمند و سخنور و بیماری طبیبان»


خیلی جالب بود ! لا اقل برای من ...


خیلی از ما ها این سه دلیل را دیده ایم، اما هرگز نفهمیده ایم که این نشانه به چه چیزی نشانه رفته است !


هرگاه نخبه ای را می بینیم که زمین می خورد، می گوییم آری او اشتباه کرد، باور کنید خیلی از نخبگانی که زمین می خورند، استاد بسیاری از افرادی هستند که امروزه بسیار موفق اند ، اما اشتباه و خطا چیزی است که نباید همواره فقط اشتباه کننده را مقصر دانست. برخی موارد حقیقتا از نگاه عقلی همه چیز درست است، اما مسئله اینجاست که همه چیز عقل نیست و گاهی ارادی فوق اراده ها می خواهد که آنچه مورد نظر ماست اتفاق نیافتد


این سخن در کتاب علل الشرایع آمده بود و در پانوشت حدیثی بود از امام صادق (ع) که از ایشان می پرسند حکمت وسعت رزق و روزی افرادی نادان و جاهل و کم سواد چیست، که ایشان پاسخ دادند که اینها عبرت افراد هوشیار و دانا هستند که به تدبیر و عقل خود مغرور نشوند.


یاد دولت تدبیر و امید و وضعیت اقتصادی و تناقض حرف و عمل و عبرت و ... افتادم


موفق باشید

یا علی

  • محمدحسین نورانیان
  • ۰
  • ۰

سلام دوستان


امروز می خواهم در مورد یک اتفاق نه چندان جدید اما مشغول کننده صحبت کنم،


احتمالا اگر تلفن همراه هوشمند داشته باشید، یک یا چند نرم افزار پیام رسان نظیر تلگرام، واتس اپ، وایبر یا ... را بر روی آن نصب کرده اید و حداقل تجربه استفاده از این نرم افزارهای تلفن همراه را دارید.


ظرفیتهای فوق العاده این ابزار ارتباطی باعث شده تا افراد مختلف برای تامین منافع خود، از این ظرفیت و بستر ارتباطی آماده و ارزان استفاده کنند.


با نزدیک شدن به ایام انتخابات، چنین ابزارهایی رنگ و بوی سیاسی نیز به خود می گیرند. حال بهانه برای ورود به موضوع می تواند بهانه ای مثل مصادیق محتوای مجرمانه باشد، بهانه ای که البته بی دلیل نیست اما اتفاق تازه ای در شبکه های پیام رسان و شبکه های اجتماعی نیست.


خیلی از کارشناسان در توصیف کارکردهای شبکه های ارتباطی و اجتماعی، به همین نکته اکتفا می کنند که این ابزارها، شمشیرهای دولبه هستند، یعنی هم منفعت دارند و هم ضرر، البته این را هم می گویند که باید جوری از این ابزارها استفاده کرد که امکان استفاده از منفعتش باشد، اما ضررش شامل حال ما نشود !


حال از کارشناس عزیز می پرسم چگونه ؟ 


تا جایی که ما در اسلام دیدیم، خداوند چیزهایی مثل شراب و قمار را گرچه هم منفعت داشتند و هم ضرر، اما به خاطر ضررش آن را حرام کردند. حالا سوال از کارشناسان علوم ارتباطی و احیانا علمای دین این سوال را می پرسم که حالا شما بگویید آیا می توان شبکه های ارتباطی را به گونه ای اصلاح کرد که ضررش شامل حال ما نشود ؟ یا باید کلا حرام شود ؟ یا همین جوری قبولش کنیم و بگوییم انشاالله خیر است و جوانان ما خودشان چشم و دل پاک هستند ؟

  • محمدحسین نورانیان
  • ۰
  • ۰

سلام دوستان


ایام عزاداری امام حسین را به شما و شیعیان و همه آزادگان جهان تسلیت عرض می کنم.


امروز که روز عاشورا است، احساس کردم هنوز نتوانسته ام جوابی در مورد سوال پیام حسین (ع) چه بود پیدا کنم


می خواهم ادراک ناقص خود را در مورد پاسخ این سوال با شما در میان بگذارم


برای اینکه بفهمیم امام چه پیامی داشت، باید بتوانیم اول خود را در فضای کربلا در روز عاشورا قرار دهیم

  • محمدحسین نورانیان