وبلاگ شخصی محمدحسین نورانیان

در این فضا به نوشتن موضوعات مورد علاقه، در حوزه اجتماعی و به خصوص فضای علمی و نخبگانی پرداخته می شود.

وبلاگ شخصی محمدحسین نورانیان

در این فضا به نوشتن موضوعات مورد علاقه، در حوزه اجتماعی و به خصوص فضای علمی و نخبگانی پرداخته می شود.

یکی از مهمترین دغدغه های همه نخبگان و آحاد مردم ایران عزیز، مدیریت کشور برای نیل به اهداف عالی نظام است، اهدافی که رسیدن به آنها با وضعیت و مسیر فعلی مدیریت کشور، به خصوص در حوزه دانش و اقتصاد، بعید به نظر می رسد. در این وبلاگ سعی شده تا نظراتی سازنده در راستای توسعه کشور مطرح شده و به تبادل نظر با سایر اندیشمندان و متخصصان پرداخته شود.

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
سلام دوستان
امروز آقای جنتی در نماز جمعه نکاتی را گفت که دقیق و تعیین کننده بود.
فکر کنم برجام در حال شکل دادن یک چالش جدید برای نظام است که مواجهه با آن آمادگی می خواهد
آماده شوید
  • محمدحسین نورانیان
  • ۰
  • ۰

سلام دوستان


فرارسیدن ایام عزاداری اباعبدالله بر همه شما عاشقان و شیفتگان حق و حقیقت تسلیت باد


دیروز ( چهارشنبه ) حضرت آقا در جمع نخبگان سخنرانی داشتند که ابعاد مهمی را عنوان کردند که من تنها یک بعد مهم را اشاره خواهم کرد


ایشان در سخنرانی فرمودند که نحوه استفاده از نخبگان در اقتصاد دانش بنیان و رابطه اقتصاد دانش بنیان با اقتصاد مقاومتی از سوالاتی است که باید جوانان نخبه در تجمعات خودشان به پاسخ مناسب برای آن دست بیابند.


در راستای تلاش برای حل مسئله مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری، نیاز به تبیین چند مفهوم د کلام ایشان لازم است :


1- مفهوم اقتصاد مقاومتی هنوز حتی در کلام رهبری کاملا تدقیق شده نیست. این به دلیل عدم توسعه مفاهیم علمی و بنیادی توسط دانشمندان این حوزه است. البته با توجه به خستگی دانشمندان اقتصادی به دلیل عملکرد آنها در مهار تورم و رکود و ...، ترجیح دارد جوانان تازه نفسی اقدام کنند و خیلی منتظر دانشمندان اقتصادی نباشیم. بهترین شروع، بررسی فلسفه اقتصاد و تطبیق آن با انتظاراتی است که از اقتصاد مقاومتی می رود. انشاالله با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر پاسخ به این سوال، در آینده نزدیک، نوشته ای دقیق تر در این مورد خواهم داشت و سعی می کنم موضوع اقتصاد مقاومتی را به صورت شسته و رفته و مفهومی یک بار مطرح کنم. ( به حد توان و فهمم از موضوع )


2- اقتصاد دانش بنیان که در گذشته هم نوشته هایی در مورد آن داشتم، نیازمند تعریف دقیق است، من شخصا تعریفی که بسیاری از اقتصاد دانش بنیان و بنگاه دانش بنیان ارائه می دهند قبول ندارم و احساس می کنم ادراک ما از اقتصاد دانش بنیان حداقلی است و همین نیز نفع ما از این اقتصاد را حداقلی می کند. در یک جمله : اقتصاد دانش بنیان یعنی استفاده از دانش در توسعه کسب و کار، به اشکال مختلف نظیر توسعه محصولات با کیفیت بالاتر، با قیمت کمتر، با سرعت بیشتر، انطباق بیشتر با نیاز مشتری، سودآوری بیشتر برای مشتری، سازگارتر با محیط زیست، استفاده دقیق تر از مجموعه بانک های داده توسعه داده شده و ... . اما آنچه بنیاد نخبگان و نظام به آن اقتصاد دانش بنیان می گویند، صرفا استفاده از فن آوری های های تک ( high tech ) و با فن آوری پیچیده است که این نگاه ناشی وجود افراد دانشگاهی در نظام است که اقتصاد را با فضای علمی مقایسه می کنند.


3- جوانان محور توسعه هستند و جوانان نخبه ( به تعریف واقعی آن و نه تعریف بنیاد نخبگان ) می توانند چرخ های اقتصاد را با سرعت بیشتری به حرکت در اورند، اما چگونگی این کار، نیازمند طراحی فرایندهای ماسب است که همان سوال رهبری است. در این مورد باید اشاره نمود که وقتی توسعه کشور و افزایش رفاه مردم توام با عدالت مدنظر باشد، کارکردهای مورد توقع از افراد بیش از یک توقع معمول، در حد انجام وظایف محوله است و نگاه  به کارکرد افرادی از جنس جهادی باید باشد، یعنی افراد هدفی متعالی باید داشته باشند و وظایف محوله تنها بهانه ای است که آن افراد بیشترین خدمت را بتوانند به کشور و اقتصاد کشور انجام دهند. جوانان باید بدانند تا جوان هستند امکان دارد که بتوانند از خود فراتر بروند و از منیت خود خارج شده و به دیگران نیز فکر کنند، وگرنه با افزایش سن، افراد اگر قبلا تجربه خدمت به خلق را نداشته باشند، کمتر حاضر به توجه به سایر افراد و نیاز آنها می شوند.


دوستان، امروز یک امتحان بزرگ و سراسری در حال برگزاری است و آن آزمون انسان بودن است. اتفاقا این امتحان همراه ا شرایط سخت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است و همین وضعیت، قبولی در امتحان را سخت و در عین حال شیرین می کند. به جای ناراحت بودن از شرایط موجود، باید مردانه تلاش کرد، خود را منجی گروهی از جامعه بدانید و برای نجات انها تلاش کنید، مطمئن باشید اما زمان و منجی حقیقی انسانیت، نظر لطف خویش را شامل حال همه ما خواهد کرد.


والسلام علی من التبع الهدی

  • محمدحسین نورانیان
  • ۰
  • ۰

سلام دوستان


فکر نمی کنم خیلی از شما یادتون بیاد زمانی که حضرت امام مجبور شدن جام زهر را بنوشند و با صلح موافقت کنن،


اما همه در جریان برجام هستید،


خوب به حرف های آقا در این برهه تاریخی دقت کنید، آقا از توافق مستقیما حمایت نکردند و گفتند که باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد،


اما به مذاکره مستقیم با آمریکا عکس العمل جدی نشون دادند و گفتند که مذاکره با آمریکا ممنوع است !


اتفاقا در این بحبوحه 4 وزیر می آیند و یک نامه تاریخی می دهند که با این وضع در حال ورود به یک بحران هستیم


این حرف می تواند به اهرمی برای فشار بر روحانی قلمداد شود، اما پاشنه آشیلی برای روحانی است تا از این فرصت برای فشار بر مجلس، رهبری و مردم استفاده کند که اگر به دلیل قبول نکردن برجام وارد بحران شدیم مقصر شمایید !


یعنی به همین سادگی جام زهری مدرن بر وزن زهرجام آماده شده است و ...


چه قدر جالب است که اماده کنندگان هر دو جام در طول دو دوره یک گروه و افرادی مشخص هستند،


گویا انگلیسی ها اصولا در تولید زهر تخصص ویژه ای دارند !


موفق باشید

یا علی

  • محمدحسین نورانیان
  • ۰
  • ۰

سلام دوستان


عیر قربان بر شما مبارک باشد انشاالله


واقعه منا را هم خدمت شما و تمام امت اسلامی تسلیت عرض می کنم


متاسفانه عربستان با بی مسئولیتی کامل در حال مدیریت ( در واقع گذراندن ) موسم حج ابراهیمی است. این مسئولیت بزرگ، با اشتباهات مکرر و خطرات به وجود آمده برای حجاج در سال جاری، نشان از بی کفایتی عربستان در مدیریت امور حج دارد. اما چه شده که امسال این قدر حجم مشکلات به وجود امده در حج زیاد است ؟


1- عربستان درگیر جنگ های مختلفی در سوریه، عراق و به خصوص در یمن است. دشمنی با ایران هم که همواره در صدر برنامه های آل سعود بوده است.


2- اختلافات داخلی باعث شده تا برخی برای ضایع نمودن وجهه گروهی دیگر، اعمالی را انجام داده و به دیگری نسبت دهند. این کار از زمان عثمان در بین آنها رواج داشته است.


3- هزینه های زیاد جنگ باعث شده تا اولویتها تغییر کرده و هزینه برای تامین امنیت حج در جای دیگری خرج شود. کسری بودجه عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت به مقادیر بی سابقه ای رسیده که نشان از عدم توانایی مدیریت مشکلات مالی از سوی مقامات سعودی دارد


4- گسترش تفکر تفکیری و وهابی در جامعه عربستان باعث شده تا اکثر مسلمانان حاضر در مناسک حج از سوی برگزار کنندگان مورد احترام قرار نگیرد و انها را شبه مسلمانانی که خدمت به آنها ارزشی ندارد قلمداد می کنند. همین بی اعتنایی نسبت به حاجیان منجر به بی مسئولیتی نسبت به انها شده و چنین فجایعی را رقم می زند.


امیدوارم راهکاری مناسب و کم هزینه، حداقل کمتر از هزینه اسقاط و تغییر رژیم سعودی وجود داشته باشد.


انشاالله سال آینده اولین عید قریان را در حضور امام زمانمان جشن بگیریم، انشاالله .....

  • محمدحسین نورانیان