وبلاگ شخصی محمدحسین نورانیان

در این فضا به نوشتن موضوعات مورد علاقه، در حوزه اجتماعی و به خصوص فضای علمی و نخبگانی پرداخته می شود.

وبلاگ شخصی محمدحسین نورانیان

در این فضا به نوشتن موضوعات مورد علاقه، در حوزه اجتماعی و به خصوص فضای علمی و نخبگانی پرداخته می شود.

یکی از مهمترین دغدغه های همه نخبگان و آحاد مردم ایران عزیز، مدیریت کشور برای نیل به اهداف عالی نظام است، اهدافی که رسیدن به آنها با وضعیت و مسیر فعلی مدیریت کشور، به خصوص در حوزه دانش و اقتصاد، بعید به نظر می رسد. در این وبلاگ سعی شده تا نظراتی سازنده در راستای توسعه کشور مطرح شده و به تبادل نظر با سایر اندیشمندان و متخصصان پرداخته شود.

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سلام دوستان


انشاالله طاعات و عبادات شما عزیزان مورد قبول درگاه احدیت باشد ،


چند هفته ای است که موضوع حقوق های نجومی مدیران شرکتهای مختلف دولتی و سازمانهای مختلف مطرح شده است،


افراد مختلفی هم در مذمت این اتفاق نوحه سرایی می کنند و هیهات من الذله سر می دهند،


چه بسا فیش حقوقی بسیاری از این افراد دلسوزتر از مادر نیز اگر افشا شود مورد شمامت دیگران قرار می گیرند،


اما حالا چه اتفاقی در حال افتادن است ؟

  • محمدحسین نورانیان
  • ۰
  • ۰

سلام دوستان


امسال مقام معظم رهبری در مورد چگونگی اجرای اقتصاد مقاومتی ده فرمان ارائه دادند که در ادامه آورده شده است


انشاالله در طی ده شماره به تحلیل و بررسی فرمان ها و کم و کیف اجرای هر کدام خواهیم پرداخت


یا علی


ده فرمان در لقتصاد مقاومتی

  • محمدحسین نورانیان
  • ۰
  • ۰

سلام دوستان،


بابت تاخیری که در نوشتن این یادداشت به وجود آمد عذر می خواهم، حقیقتا اقدامات مانده برای اتمام دوره ی دکتری زمان بر و نیازمند تمرکز بالایی است که سایر اقدامات را با اختلال مواجه می کند.


یک بعد بسیار مهم در اقتصاد مقاومتی مردم نهاد بودن آن است. اما منظور از مردم نهاد بودن چیست ؟


ارکان یک کسب و کار در فضای اقتصاد مقاومت در غیرآن، اعضایی مشخص دارد. رکن مالی و سرمایه ای، رکن بازاریابی و فروش، رکن مهندسی و فنی، رکن تدارکات و خرید و رکن محوری که مدیریت می باشد. این ارکان در اکثر قریب به اتفاق کسب و کارها به سهمی وجود داشته و بسته به ماهیت کسب و کار اندازه و ترکیب این ارکان تغییر می کند.


منظور از مردم نهاد بودن اقتصاد مقاومتی، محوریت داشتن مردم در عملکرد ارکان  کسب و کار است. بدین معنی که در یک اقتصاد مردم نهاد، یک کسب و کار موفق، ارائه خدمت به مردم را جایگزین ارایه خدمات به ارگانها و سازمان های دولتی می کند. جرا که در اقتصاد مقاوم نباید تکانه های مالی دولت به کسب و کار خدشه وارد کند. کسب و کاری که برای بقا نیازمند حمایت دولت است، در اقتصاد مقاومتی جایی ندارد. کسب و کاری که برای فروش اقلام خود نیازمند حمایت دولت است و حتی برای فروش به مردم هم باید دولت حمایت کند، به معنی عدم مردم نهاد بودن کسب و کار دارد. معمولا بنگاههایی که بقای خود را بر رانت دولتی و حمایت های دولتی بنا کرده اند، از نمونه کسب و کارهایی هستند که در فضای اقتصاد مقاومتی دوام نخواهند داشت. امروزه بسیاری از صنایعی که هنوز در کشور باقی مانده اند و ورشکست نشده اند، نه به دلیل لیاقت مدیران و توانمندی سازمان در دفع تکانه ها، که سوار بودن بر رانت و حمایت های دولتی موجب بقای آنها شده است.


هدف از طرح اقتصاد مقاومتی، تغییر الگوی کسب و کار به سمت و سویی است که شرکت ها بتوانند بر پایه شایستگی ذاتی خود و بدون نیاز به حمایت دولت از آنها ارزش آفرین شوند. متاسفانه به دلیل عدم فهم صحیح از اقتصاد مقاومتی، امروزه بسیاری از کسب و کارهای مصنوعی و ایزوله شده، در حال رشد هستند که مقصر اصلی در این بین، بنیاد نخبگان و معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری می باشد. با حمایت غیر اصولی این سازمان از تعدادی از کسب و کارهای به اصطلاح دانش بنیان، شبکه ای از شرکتها در حال رشد هستند که به محض قطع حمایتهای دولتی از آنها در هم فرو خواهند ریخت و منجر به یک کوچ دسته جمعی نخبگان خواهد شد. نخبگان نابالغی که به دلیل حمایتهای تنبل کننده ی دولت، توان مقابله با شرایط واقعی بازار را نداشته و بسیار آسیب پذیر نسبت به شرایط واقعی هستند.


نمونه های موفق کسب و کارهای مردم نهاد، تعاونی های مختلفی هستند که در مراکز عمدتا روستایی توانسته اند، با همدلی و تلاش عده ای افراد زحمت کش و با تجمیع سرمایه های محدود و به ظاهر ناقابل آنها، یک هم افزایی مطلوب برای رساندن کسبو کار به موفقیت ایجاد کنند.


مردم نهاد بودن به معنای حساب کردن بر روی مردم - در مقابل حساب کردن بر روی دولت - برای توسعه کسب و کار است. این مردم حتی می توانند مردم کشورهای دیگر نیز باشند. بسیاری از مراکز موفق به جای حساب باز کردن بر روی دولت، بر روی مردم کشور خودمان و مردم کشورهای همسایه حساب باز کرده اند و شرایط را برای موفقیت خود بر پایه محور قرار دادن مردم به وجود آورده اند.


امیدوارم این یادداشت توانسته باشد برخی ابهامات در مورد مردم نهاد بودن اقتصاد مقاومتی را رفع نموده باشد.


موفق باشید

یا علی


  • محمدحسین نورانیان