وبلاگ شخصی محمدحسین نورانیان

در این فضا به نوشتن موضوعات مورد علاقه، در حوزه اجتماعی و به خصوص فضای علمی و نخبگانی پرداخته می شود.

وبلاگ شخصی محمدحسین نورانیان

در این فضا به نوشتن موضوعات مورد علاقه، در حوزه اجتماعی و به خصوص فضای علمی و نخبگانی پرداخته می شود.

یکی از مهمترین دغدغه های همه نخبگان و آحاد مردم ایران عزیز، مدیریت کشور برای نیل به اهداف عالی نظام است، اهدافی که رسیدن به آنها با وضعیت و مسیر فعلی مدیریت کشور، به خصوص در حوزه دانش و اقتصاد، بعید به نظر می رسد. در این وبلاگ سعی شده تا نظراتی سازنده در راستای توسعه کشور مطرح شده و به تبادل نظر با سایر اندیشمندان و متخصصان پرداخته شود.

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سلام دوستان


وقت به خیر


جدیدا رخدادی در جامعه و فضای کسب و کار مطرح شده به نام استارتاپ ویکند، یعنی آخر هفته ای را دور هم جمع می شوند، به مبادرت به ایجاد کسب و کارهای جدید می کنند !


این ایده یک کار شناخته شده در دنیا است و بسیاری از کشورها ( خصوصا آمریکا و اروپا ) این رخداد را مگررا برگزار می کنند. در ایران هم چند وقتی است که این رویداد به بهانه های مختلف و به طور عام یا تخصصی برنامه ریزی و اجرا می شود.


در این میان، چند نکته ذهن من را درگیر کرد که خواستم با شما در میان بگذارم :


1- چند تا کسب و کار از درون این رویداد تا به امروز در آمده ؟


2- آیا به جز برگزار کنندگان این رویداد، کس دیگری از شرکت کنندگان توانسته از این رویداد منفعت ببرد ؟


3- نکته جالب اینکه، در این رویداد، تعدادی از افراد قرار است با هم کار گروهی انجام دهند و همکاری انها می بایست منجر به یک کسب و کار شود، حال سوال اینجاست که ایرانیان که عموما کار تیمی بلد نیستند، چگونه می توانند در این فضا فعالیت جدی داشته باشند ؟


4- مربیان و مشاوران این رویدادها، خودشان چند تا استارتاپ موفق توانسته اند راه بیاندازند ؟


5- آیا اساسا با پیچیدگی فضای کسب و کار در ایران و شرایط رکود، آیا اساسا می توان کسب و کار جدیدی را در یک آخر هفته و خیلی خلاقانه ایجاد کرد و انتظار موفقیت آن را داشت؟


6- آیا تقلید از غرب در ایران به جایی رسیده که چنین جنس رویدادهایی که مختص فضای کسب و کار و شرایط اجتماعی غرب است را باید در ایران کورکورانه اجرا نمود ؟


7- آیا به آسیبهای اجرای چنین رویدادهایی فکر شده است ؟


انشا الله خیر باشد ...

  • محمدحسین نورانیان
  • ۰
  • ۰

سلام دوستان


فکر نکنم کسی باشه که خبری از کمپین خودروی ایرانی نخرید نداشته باشه


کمپینی که با این عنوان آمد که : خودروی صفر داخلی نخرید


به سرعت در شبکه های مجازی توسعه پیدا کرد و بسیاری از افراد اون رو دیدن و اون رو پخش کردن


این کمپین فارق از اینکه هدف اولیه افرادی که اون رو به وجود آورده اند چی بوده، چند تا نکته مهم برای کشور داشت :


1- خودروسازها فهمیدند که بازارشون دیگه بازار دهه های گذشته نیست که مردم مجبور باشن هر ماشینی که خودروسازها بهشون دادن رو سوار بشن و انتخاب دیگه ای نداشته باشن


2- دولت فهمید که مردم واقعا وضعیت اقتصادی خوبی ندارن و یکی از دلایل اصلی رکود، عدم وجود نقدینگی بین اکثریت مردم است


3- مردم فهمیدن لازم نیست برای اعتراض به وضعیت موجود در بازار خودرو، کار پیچیده ای انجام بدن، فقط کافیه خرید نکنن


چند تا چیز هم فکر نمی کنم هنوز فهمیده شده باشه :


1- رسانه های اجتماعی بسیار قدرتمند و سریع هستند و این یک تهدید امنیتی اجتماعی بزرگ و وسیع است که به وضوح دستگاههای ذیربط هیچ قدرتی برای کنترل اون ندارن


2- اگر مدیران خودروساز اراده تغییر در عملکردشون رو پیدا نکنن، فاتحه صنعت خودرو رو باید خواند و برای 600 هزار کارگر فعال در این حوزه به دنبال شغل باید گشت


3- مردم وضعیت معیشتی خوبی ندارن و این امروز تاثیرش رو روی بازار خودرو گذاشته، فردا در یک صنعت دیگر و این روزها بدون هزینه برای نظام فردا نخواهند شد


4- حکومت اساسا استراتژیست درست حسابی نداره وگرنه این تهدید رو می شد با کمی هوشمندی به فرصتی برای صنایع خودروسازی و شرکتهای دانش بنیان و همچنین فرصتی برای رونق دادن به بازار تبدیل کرد، اما امان از بی تدبیری برخی ها ...


در کل خوش گذشت، امیدوارم کمپین بعدی ......

  • محمدحسین نورانیان