وبلاگ شخصی محمدحسین نورانیان

در این فضا به نوشتن موضوعات مورد علاقه، در حوزه اجتماعی و به خصوص فضای علمی و نخبگانی پرداخته می شود.

وبلاگ شخصی محمدحسین نورانیان

در این فضا به نوشتن موضوعات مورد علاقه، در حوزه اجتماعی و به خصوص فضای علمی و نخبگانی پرداخته می شود.

یکی از مهمترین دغدغه های همه نخبگان و آحاد مردم ایران عزیز، مدیریت کشور برای نیل به اهداف عالی نظام است، اهدافی که رسیدن به آنها با وضعیت و مسیر فعلی مدیریت کشور، به خصوص در حوزه دانش و اقتصاد، بعید به نظر می رسد. در این وبلاگ سعی شده تا نظراتی سازنده در راستای توسعه کشور مطرح شده و به تبادل نظر با سایر اندیشمندان و متخصصان پرداخته شود.

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

سلام دوستان


امروز می خواهم کمی به بررسی وضعیت اقتصاد امروز کشورمان - که اقتصاددانان به آن وضعیت رکود تورمی می گویند - بپردازم.


ابتدا کمی در مورد وضعیت رکود تورمی :


وجود رکود در اقتصاد یعنی تبادلات مالی کم شده است. این بدین معنی است که رشد اقتصادی در حد صفر است و حجم مجموع تبادلات در کشور رشد نکرده است. 

تورم در اقتصاد یعنی ارزش پول در حال کاهش یافتن است. افزایش قیمت به این معنی است که ارزش پول کم شده است.

حال با ترکیب این دو حالت، رکود تورمی یعنی اینکه حجم اقتصاد کشور در حال کوچک تر شدن است . . . 


این یعنی چه ؟


این وضعیت یعنی تولید ارزش در اقتصاد کشور به طور میانگین صفر است. به طور میانگین صفر یعنی اگر هم کسانی باشند که در حال ارزش آفرینی اقتصادی هستند ، در مقابل افراد بیشتری هستند که با مصرف زیاد و غیر متناسب، در حال از بین بردن ارزش های ایجاد شده هستند و به همین دلیل، کشور، به وضعیت خانواده ای با نان آوری ناتوان تبدیل شده که دارد از طریق فروش لوازم خانه اش هزینه های زیادش را تامین می کند. 


این وضعیت نمی تواند در کشورها به صورت پایدار باقی بماند، چون منابع با قابلیت نقد شوندگی زیاد به سرعت تمام شده و بایست منابع با نقدشوندگی پایین به ارزش بسیار پایین تر از ارزش واقعی فروخته شوند تا هزینه ها تامین شود. لذا کشور به سوی فقر منابع کارآمد خواهد رفت.


نقش ممکن برای اقتصاد مقاومتی 


اقتصاد مقاومتی یعنی بیشتر ارزش آفرینی کن، کمتر هزینه کن. به همین سادگی !

اما اقتصاد مقاومتی بیش از این که یک پدیده اقتصادی و یا یک نظام اقتصادی باشد، یک نظام اجتماعی قوی به عنوان پشتوانه فکری و انگیزه ای می باشد. 

حال چند سوال :

1-  کسی که تا به امروز هر چه قدر خواسته مصرف کرده و هزینه آن مصارف را آن شخص و دولت مشترکا پرداخت نموده اند، به چه دلیلی باید از مصرف خود بکاهد ؟

2- کسی که از طریق کسب و کار کاذب و غیر ارزش آفرین به کسب درآمدهای سرشار پرداخته و از طریق ارتباطات و رشوه توانسته بدون داشتن شایستگی، منافع زیادی به دست آورد، چرا باید کار خود را متوقف کند؟

3- کسی که تا به امروز ارزش آفرین نبوده و اهمیتی برای ارزش آفرینی قائل نیست، چه انگیزه ای می تواند باعث شود این فرد ارزش آفرینی کند؟

4- کشوری که مدیریت آن بر پایه هزینه درامدهای نفتی عمل می کرده و هرگز استرس تامین منابع مالی را نداشته، چطور می تواند چرخشی صد و هشتاد درجه در عملکرد خود و سیستم تحت مدیریت خود ایجاد نماید ؟


جواب : فهمیدن شرایط اضطرار در کشور و سعی برای بهبود شرایط


اگر تا به امروز رفتار شهروندان به صورت منفعت شخصی و اقتصاد بر پایه تعادل پیش رفته است، از امروز باید رفتار شهروندان به صورت منفعت اجتماعی و اقتصاد بهینه پیش برود. این تغییر نگاه شهروندان، فراتر از انگیزه های قانونی، احساسات و حتی تغییر سبک زندگی است، بلکه تغییر نگاه به زندگی می تواند این تغییر را در سطوح مختلف ایجاد نموده و شرایط را دگرگون سازد.


این یعنی انقلابی اجتماعی نه با رویکرد برون گرایانه، بلکه انقلابی درونی در سطح اجتماع 


 


  • ۹۳/۰۴/۳۰
  • محمدحسین نورانیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی