وبلاگ شخصی محمدحسین نورانیان

در این فضا به نوشتن موضوعات مورد علاقه، در حوزه اجتماعی و به خصوص فضای علمی و نخبگانی پرداخته می شود.

وبلاگ شخصی محمدحسین نورانیان

در این فضا به نوشتن موضوعات مورد علاقه، در حوزه اجتماعی و به خصوص فضای علمی و نخبگانی پرداخته می شود.

یکی از مهمترین دغدغه های همه نخبگان و آحاد مردم ایران عزیز، مدیریت کشور برای نیل به اهداف عالی نظام است، اهدافی که رسیدن به آنها با وضعیت و مسیر فعلی مدیریت کشور، به خصوص در حوزه دانش و اقتصاد، بعید به نظر می رسد. در این وبلاگ سعی شده تا نظراتی سازنده در راستای توسعه کشور مطرح شده و به تبادل نظر با سایر اندیشمندان و متخصصان پرداخته شود.

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰
سلام دوستان

عید غدیر بر همه شما عزیزان مبارک، انشا الله به حق صاحب این روز، همه ما بتوانیم وظیفه خود را نسبت به امیرالمومنین به حد توان انجام دهیم

از بابت فاصله ای که بین نوشته هایم به وجود آمده بود، عذرخواهم، حقیقتا در 50 روز اخیر، دوره بسیار فشرده و پرکاری را پشت سر گذاشتم، اما به حمد الله، فرصتی دست داد تا دوباره بنویسم و به یادتان باشم

خیلی وقت بود که در مورد مسئله حجاب می خواستم بنویسم اما به دنبال بهانه ای بودم تا به واسطه آن شروع کنم، این هم بهانه :


یک خبر نسبتا داغ که به حجاب ربط دارد، 
قضیه بدین ترتیب است که یک تشکل در دانشگاه لرستان کارگردان یک مستند در مورد حجاب را به دانشگاه دعوت می کند و توافقاتی هم حاصل می شود، اما در زمانی کوتاه مانده به زمان اکران مستند، کارگردان شرایط جدیدی را طرح کرده و تقاضای هزینه برای اکران می کند که تشکل را مجبور به لغو برنامه اکران کند. در این خبر جزئیات بیشتری گفته نشده، اما همین نیز برای طرح دعوی کافی است. 

نمی دانم چرا اما حجاب خیلی مظلوم واقع شده است. این ظلم هم توسط بسیاری از کسانی که در صدد گسترش آن هستند و هم توسط  کسانی که حجاب را عینی می سازند ( خانم ها ) صورت پذیرفته است. 

بسیاری از کسانی که تلاش در ترویج حجاب دارند، خود نمی دانند ابعاد مختلف حجاب چیست، خود کسانی هم که خود را مجبه می دانند نمی دانند منظور از حجاب چیست. متاسفانه حجاب به یک پوشش تقلیل داده شده و همین باعث شده که ابعاد مختلف آن به درستی درک نشود. همین طور، سعی شده در تطبیق حجاب با فرهنگ برهنگی که فرهنگ غالب جهان شده، کارهایی شود تا افراد محجبه ظرفیت های فرهنگی دنیای برهنگی را از دست ندهند !

شاید اگر بدانیم حجاب یعنی چه، بفهمیم مشکل امروز در مورد حجاب چیست .

حجاب در زبان عرب در لغت به دو معنا است، یکی حایل و دیگری پوشش.
اما برای فهم معنای اصطلاحی حجاب و آنچه که در شرع مورد توجه است، نیازمند درکی عمیقتر از اجتماع و انسان به عنوان جز سازنده اجتماع می باشد. خداوند متعال با توجه به کارکردهای اجتماعی زن و مرد، سازوکاری برای حفظ زن در اجتماع ایجاد نمود که از آن با نام حجاب یاد می شود. حجاب پوششی است که حایلی بین زن و غیر او ایجاد می کند. این حایل باعث می شود تا امکان دسترسی به لطافت زن و آنچه که برای دیگران جذاب و کجذوب کننده است، در کنترل زن قرار گیرد. حجاب برای زن مانند مرزبان برای یک کشور است. مرزبان وظیفه دارد تا خطرات را از کشور دفع کند و امکان تردد کنترل شده به کشور را برای اغیار به وجود آورد. حجاب نیز برای زن هم نقشی دفاعی دارد و هم نقشی کنترلی، تا بدین ترتیب هوسرانان را دفع کند، نفس زن را از خودآرایی ناصواب منع و شرایط را برای آرامش زن در تعاملات اجتماعی مهیا کند. 

البته تجلی حجاب فراتر از یک پوشش مانند چادر یا روسری است. چادر نه تنها شرط کافی برای محجبه بودن نیست، بلکه در مواردی شرط لازم هم نیست. پوشش تکه ای از پازل حجاب است. زنی که حجاب داشته باشد، اما با لحن صحبتش، در دسترس بودن برای نامحرمان، تبرّج ( آرایش ) و حتی راه رفتنی که توجه نامحرم را به خود اختصاص دهد، حایلی که با پشش به وجود آورده را از بین ببرد، نه تنها محجبه نیست، بلکه به تمسخر و توهین به حجاب پرداخته است. اگر زنی با پوشش چادر با صدای بلند بخندد، آرایش کند، خود را در معرض توجه دیگران قرار دهد، حجابی بین خود و دیگران قرار نداده و دست نفس خود و دیگران را برای گناه باز می گذارد، پس حجاب یک لباس نیست، یک شانیت اجتماعی و یک تجلی دارای ابعاد مختلف است.

دانستن همین تعریف ساده و تعمیق فهم حجاب تنها در همین حد، کمک می کند تا افراد مختلف درک بهتری نسبت به حجاب داشته باشند:

1- اگر یک دختر بداند در جامعه با چه وضعیتی مواجه خواهد شد و تعاملات دیگران با او با چه اهدافی صورت می پذیرد، درک بهتری از کارکرد حجاب خواهد داشت. 

2- اگر یک فعال فرهنگی بداند حجاب واقعا چه کارکردی دارد، ایده های بیشتری برای ترویج حجاب خواهد یافت و روش منطبق تر با فطرت زن خواهد یافت.

3- زن اگر بداند که هزینه و فایده حجاب برای او چیست، و اگر بداند تنها هزینه ای که می پردازد، کم شدن نگاه های نا پاک به او خواهد بود، تلاش خود را برای حفظ حجاب خواهد داشت.    

اگر تحلیل درست و عقلانی ای از وضعیت اجتماع و تاثیر متقابل حجاب ارائه می شد، شاید به جای اینکه در مورد اصل حجاب دعوا می شد، سر اینکه رفتارهای مختلف چه میزان در حفظ حجاب موثر هستند بحث می شد. 

درد ما جهالت است و نه بد شدن انسانها ، انسانهای امروز با انسانهای دیروز تفاوت چندانی ندارند . . .
  • ۹۳/۰۷/۲۱
  • محمدحسین نورانیان

نظرات (۱)

سلام 
البته باید اضافه کرد که اسلام یک دین اجتماعیه و اگر دستوری داده میشه به نفع همه آحاد جامعه است و نه صرفا یک قشر یا جنس خاص.
همیشه باور داشته و دارم مسئله حجاب بیشتر معلول عوامل مختلفه تا اینکه علت باشه. اگر این عوامل برطرف بشه این مسئله هم به تبع اون حل خواهد شد. پرداختن به این موضوع به صورت مستقیم به نظر میاد خیلی مفید نیست. مثل اینکه برای اصلاح یک درخت به هرس کردن شاخه ها اکتفا کنیم.
مطالبی که فرمودین به نظرم خیلی کلی بود.
پاسخ:
سلام دوست عزیز،

ممنون بابت نظر دقیقتون،

فقط یادآور بشم که :
مطلب چندان هم کلی نبود، اما باید درنظر داشت که این موضوع بسیار عمیق است و از این بابت حرف شما را درباره کلی بودن قبول دارم،
و اینکه :
حجاب یک نیاز دائمی است، البته تا زمانی که مرد و زن از نظر فیزیولوژیک تغییر ماهوی نکنند و لذا نظر شما در مورد حل شدنی بودن حجاب به نظر من صحیح نیست،

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی